آموزش چاپ پارچه
نوشته شده توسط : مد روز

آموزش چاپ پارچه

 به ۳ روش می توان چاپ بایتک را انجام داد. روش اول اینکه قالب های چوبی از طرح آماده کرده و با آغشته کردن آنها به واکس و قرار دادن بر روی پارچه آن را عایق کرده و مراحل رنگرزی را انجام داد. روش دو اینکه از وسیله ای به نام تبان استفاده کرد که واکس را در آن بریزند و سپس به صورت مستقیم طرح را بر روی پارچه کشیده و عمل رنگرزی انجام می گردد. روش سوم اینکه از قلم مو برای انتقال واکس به پارچه استفاده گردد.

  قبل از چاپ لازم است که صمغ پارچه ابریشم گرفته شود. این مراحل تخصصی بوده و آموزش ها و ترکیبات خاص نیاز دارد. همچنین بعد از عمل چاپ باید از شر واکس روی پارچه خلاص شد و این مرحله نیز داری روش خاص است که هم باعث از بین رفتن واکس می شود و هم در تثبیت رنگ ها کمک می کند. در این قسمت از پیه گاو یا گوسفند که در حرارت آب شده استفاده می گردد. رنگهایی که در چاپ باتیک مورد استفاده قرار می گیرند رنگهای راکتیو، رنگهای جوهری یا بازیک و رنگهای گیاهی هستند.  مراحل استفاده و شرایط رنگرزی کاملا تخصصی است و به صورت مفصل در این دوره ها مطرح می شود.

آموزش چاپ پارچه

چاپ ترافارد از نوع چاپ هایی است که کمترین وسیله حرفه ای را نیاز دارد. در این روش طرح مورد نظر بر روی طلق ترسیم می گردد. در جاهایی که طرح وجود دارد باید با کاتر طلق را جدا کرد. سپس از رنگهای پارچه برای چاپ استفاده می کنند. معمولا از رنگ های پایه آبی استفاده می شوند. زیرا در معرض هوا خشک می شوند و با اتو یا پرس نیز تثبیت می گردند. طلق  را بر روی پارچه که قبلا کاملا ثابت کرده اند قرار داده و با اسفنج به صورت سایه رنگ را بر روی پارچه  ضربه میزنند. این امر باعث می شود در جایی که طلق با کاتر برداشته شده رنگ به پارچه برسد و چاپ انجام گیرد. این روش ساده ترین و دم دستی ترین نوع چاپ است که معولا برای کارهای حرفه ای استفاده نمی شود. زیرا دوام و تثبیت بالایی ندارد. همچنین این چاپ برای زمانی استفاده می گردد که طراح بخواهد یک نمونه تولید کند.

آموزش چاپ پارچه

چاپ قلم کار از هنرهای مختص ایران است. در این چاپ از قالب های چوبی استفاده می شود. این چاپ معمولا دارای طرح های بته جقه می باشد. پارچه هایی که این نوع چاپ بر روی آنها انجام می شود معمولا کتان، چلوار و کرباس است. طرح های این چاپ بیش از چهار رنگ نبوده و هر قسمت طرح بر رو قالب های چوبی از جنس گلابی و زالزالک تراشیده می شوند. قبل از چاپ باید آهار پارچه گرفته شود به این منظور پارچه  را برای مدتی در آب فراوان قرار می دهند. پارچه بعد از آهار گیری و خشک شدن آماده چاپ می شود. قالب های چوبی هر کدام به رنگ مورد نظر آغشته شده و بر روی پارچه قرار داده شده، با ضربه دست باعث انتقال رنگ به پارچه می شود و عمل چاپ انجام می گردد. بعد از خشک شدن پارچه ها شستشو داده شده تا رنگهای اضافه از آن ها پاک شود. تثبیت این چاپ نیز با پوست انار ساییده شده و مغز روناس که در حالت جوش هستند انجام می گیرد.

  در آکادمی هنر پارس به منظور تکمیل دوره های آموزش طراحی لباس آشنایی با انواع چاپ های پارچه و تکنیک های آن برگذار می گردد. این دوره ها زیر نظر اساتید مجرب طراحی و آموزش چاپ پارچه از دانشکده شریعتی آموزش داده می شوند.





:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: